2. číslo

Čo v tomto čísle nájdete:

  • Krásny nový rok
  • O nás pre nás
  • Naše stužkové slávnosti
  • Ukážky žiackych slohových prác
  • Perly, perličky..

Krásny nový rok

Keďže sa blížia najkrajšie sviatky roka  - Vianoce, redakčná rada Vám všetkým zo srdca želá:
 
Na Vianoce a v novom roku,
lásku, šťastie na každom kroku.
 
 

O nás pre nás

 
Pomaly sa nám rok blíži ku koncu a my sa pripravujeme na najkrajšie sviatky roka – Vianoce. Ale, povedzme si na rovinu, naozaj sa pripravujeme? Zmenili sme nejako svoje správanie k iným? Či naše Vianoce sú len o tom, čo dostaneme? Nie je to najmä o tom, byť so svojimi blízkymi? Žijeme v uponáhľanej dobe, samozrejme, nemôžeme obviňovať dobu, pretože tú si tvoríme my sami, ale...naozaj žijeme v uponáhľanej „dobe“, kedy nemáme čas riešiť a predsa riešime. Nemáme čas sa zamýšľať nad podstatnými vecami/myšlienkami, ale riešime nepodstatné. Zbytočne si vytvárame problémy. Veď, aby sme mali, čo riešiť. Ale, minimálne raz ročne by sme si mali zodpovedať otázku: „Mám všetky vzťahy, ktoré chcem mať v poriadku, naozaj v poriadku?“. Ak nie, tak prečo tak neurobiť pred Vianocami? (...nech máme výhovorku.) Prečo nedarovať len tak darček niekomu koho máme radi, alebo prečo sa nezastaviť pri človeku, ktorý nám ublížil a my sme mu neodpustili, ale trápime ho našou sebaláskou a neschopnosťou odpúšťať? Zodpovedzme si každý jeden otázku: “Som bezchybný?“ a ak nie, tak prečo potom neviem odpustiť? Ja nechcem, aby mne odpustili? Ak si na poslednú otázku zodpovieš, že nechceš, potom je to v poriadku. Si, aký si. Očividne troška viac svojský a možno ťa naozaj netrápi, či ti niekto odpustí alebo nie. Alebo nevieš milovať. No, ale tento článok, text....nie je o tom, čo si o kom myslím. Skôr o tom, že by sme mali zmeniť svoj prístup k iným ľuďom. Byť milší, pozornejší. Určite sa zmení náš pohľad na svet, a svetu sa zmení pohľad na nás. Možno zrazu nebude ten svet taký zlý, keď my nebudeme zlí. Keď budeme pozornejší. Kedy si sa naposledy len tak usmial/a na okoloidúceho človeka? Keď si mal/a 3roky? Fúúha..to je dávno, že? Prečo si si to neosvojil/a a nerobíš to doteraz? Máš zákaz robiť ľuďom radosť? Nie je ti príjemné, keď sa na teba niekto usmeje? Nečuduj sa, že nemáš priateľov a tvoje vzťahy nie sú také, ako by si si ich predstavoval, keď si len uhundraný a nič nevieš oceniť. Keď nevieš povedať pekné slovo. Teš sa z maličkostí a ďakuj za každý nový deň. Pretože ten vôbec nemusel prísť. 
- anonym
 

Naše stužkove slávnosti

 
Mesiace október a november sú známe tým, že sa na stredných školách každoročne konajú stužkové slávnosti. Aj na našej škole sa tejto akcie zúčastnili žiaci 4.A a 4.B triedy. Opýtali sme sa ich na niekoľko otázok, aby aj žiaci mladších ročníkov vedeli, na čo sa majú v budúcnosti pripraviť a čo ich v záverečnom ročníku strednej školy čaká.
 
 
1. Aký ste mali pocit z Vašej stužkovej?
Aďka: Stužková, jeden večer, jeden pocit, milión spomienok. Predchádzala to nervozita, plač, ale zväčša to bola radosť.
Timotej: Pocity boli zmiešané, pred stužkovou samozrejme ako je zvykom veľa napätia, hádok či očakávaní. No v deň “D” to opadlo a ostali už len pozitívne pocity. Pre každého štvrtáka je jeho stužková tou najlepšou, a tak to bolo aj z môjho pohľadu.
 
2. Čoho ste sa najviac obávali v tento deň?
Aďka: V tento deň sme sa najviac obávali programu, hoci to je venované rodičom a učiteľom, vedeli sme, že prídu aj kamaráti, či naši blízki a chceli sme aby bolo všetko tip top. 
Timotej: Obával som sa neočakávaných situácií. Či už po technickej alebo organizačnej stránke sme boli pripravení, no vždy sa môže prihodiť niečo, čo to naruší.  Hlavu som si z toho nerobil.
 
3. Ako dlho Vám trvala príprava programu? 
Aďka: Samozrejme, príprava bola plánovaná už vyše mesiaca, avšak zorganizovať to sa nám podarilo týždeň pred stužkovou.
Timotej: Popravde? Týždeň. Samozrejme, že prvé plány a kostra programu sa formovala od septembra, no finálny nácvik a verziu sme dali dokopy týždeň pred stužkovou slávnosťou.
 
4. Podľa čoho ste volili slávnostnú miestnosť?
Aďka: Výber slávnostnej miestnosti bol veľmi spontánny. Bola to hneď prvá vec, na ktorej sme sa všetci zhodli (asi aj jediná :D )
Timotej: Spolužiačka Andrea odporučila agentúru, a aj keď cena bola oproti ostatným vyššia, stálo to za to.  Zvolili sme si farby, ktoré mali dominovať sálou.
 
5. V ktorej chvíli večera ste mali najväčší stres?
Aďka: Najväčší stres ako som už spomínala bol program, nastali menšie problémy s technikou a naše pocity skĺzli na dno. Napriek tomu to všetko dopadlo fantasticky. 
Timotej: Stres sa stupňoval rovnomerne s časom. Najprv bola úloha zvládnuť “oficiality” a tak samozrejme nech vyjde program. Po prečítaní čiernych kroník stres opadol a už ostávalo jediné, naplno sa oddať čaru noci. 
 
6. Myslíte si, že je dôležité zachovať tradíciu stužkovej?
Aďka: Určite áno. Je to večer, ktorý zblíži nie len triedu ale aj rodinu. Naozaj skvelý večer. 
Timotej: Nepochybne, pre mňa osobne to bol najkrajší deň v živote plný emócií. Stužková je niečo, čo navždy ostane v srdci. Aj keď si vyžaduje veľa práce a napätia, verte, stojí to za to, a preto ako spieva Jožko Ráž: “Navždy sa zachová v pamäti stužková”
 
7. Aký bol Váš najkrajší zážitok  z vystúpenia?
Aďka: Nie je jednoduché vybrať jeden zážitok, tých je veľmi veľa. Všetci sme odchádzali spokojní s túžbou zopakovať si tento večer, večer ktorý plánujete 4 roky a zbehne behom 10 hodín. Naozaj veľká vďaka za skvelú partiu ľudí, ktorým šlo o to isté. Užiť si čo najviac tento večer.
Timotej: Najkrajší zážitok bol pri čítaní kroník, vedy si človek uvedomí, čo všetko s tými ľuďmi prežil. Plno srandy bolo samozrejme pri programe,  ktorý podľa mňa pobavil všetkých ľudí v sále. 

 

Ukážky žiackych slohových prác

Tretiaci  majú za sebou slohovú prácu (výklad). Práce niektorých sme vybrali ako vhodnú inšpiráciu aj pre Vás. Miroslav Fedorš z 3.A písal na tému Vplyv alkoholu na život mladého človeka
 a Monika Nagyová z 3.B na tému Kniha, ktorú si chcem prečítať ešte raz.
Príjemné  čítanie.
 
Kniha, ktorú si chcem prečítať ešte raz
(výklad)
 
    Slovenská literatúra ponúka čitateľom mnoho zaujímavých diel od rôznych spisovateľov. Patrí medzi nich aj Jozef Cíger-Hronský. Nie je to síce súčasný autor, no aj napriek tomu jeho diela zaujímajú aj dnešného čitateľa. 
    Tento spisovateľ sa narodil vo Zvolene, čo je mesto ležiace na strednom Slovensku. Počas svojho života si vyskúšal viacero profesií. Pôsobil ako správca a tajomník Matice slovenskej, ktorá sídli v Martine. Taktiež začal vydávať detský časopis Slniečko, ktorý je aj dnes dostupný v novinových stánkoch. Okrem toho sa zaujímal aj maliarstvo. Jeho základy získal v Taliansku. Po návrate na Slovensko nebol spokojný s vtedajším režimom, preto emigroval do zahraničia. Vrcholným dielom jeho tvorby je sociálno-psychologicko-spoločenský román s názvom Jozef Mak. Spočiatku sa zdá, že je to úplne obyčajný názov pre ešte obyčajnejšie dielo. Opak je však pravdou. Meno Jozef ma samo o sebe veľký význam. V starších dobách tvorila jednu dedinu polovica Jozefov. Toto meno sa tiež spája s významnou biblickou postavou. Už z toho vyplýva, že nemôže byť obyčajné. A slovo mak? Mak je rastlina, ktorú môžeme nájsť na poliach v období medzi neskorou jarou a začiatkom leta. Jeho plody sú malé, tmavé a nepatrné. S tým sa spája aj meno hlavného hrdinu a zároveň aj názov tejto knihy. Jozef Mak jednoduchá dedinská postava, ktorej život je kronikárskym postupom opísaný v tomto diele aj zo všetkými útrapami a bolesťami, ktoré ho počas života stretli. Peklo zažíva už od narodenia, keď ho na svete neprivíta nik okrem matkinho strachu. Aj nevlastný brat ho po celý život nenávidí. Závidí mu dokonca aj jeho biedu aj chudobu. Najprv mu vezme domov, neskôr aj milovanú ženu. Jozefove útrapy sa nekončia ani v dospelosti, keďže si za ženu vezme dedinskú kaliku, ktorú vôbec nemá rád. Po celý život si ju neváži, aj napriek tomu, že mu dala dve deti. Až pri jej smrteľnej posteli zistí, že jeho postoj k nej nebol správny, a že ju mal rád, len jej to nikdy nepovedal. Aj bratova žena počas príbehu zomiera, no táto smrť Jozefa neovplyvní tak veľmi ako smrť jeho vlastnej ženy. Časté trápenia oboch postáv sú zobrazené vďaka vnútorným monológom zobrazujúcim psychiku človeka. Tieto monológy sú zvyčajne ťažko rozpoznateľné od priamej reči. Autor sa v diele odkláňa od všetkých časovo priestorových súvislostí, tak je pre čitateľa ťažké rozpoznať čas a miesto deja. 
    Okrem toho románu venoval Jozef Cíger-Hronský svoj čas aj ďalším zaujímavým dielam. Toto dielo má však najväčší vplyv na čitateľa. Nie je ľahké pochopiť tento príbeh hneď po prvom prečítaní, preto je dobré sa k nemu po určitom čase opäť vrátiť. 
 
Monika Nagyová, III. B
 
Vplyv alkoholu na život mladého človeka
(výklad)
 
    Vplyv alkoholu na mladých ľudí je veľmi nebezpečný. Alkohol je droga, ktorú v našej krajine ľahko dostať. Čoraz viac sa stáva nebezpečnejším. Závislosť na alkohole vzniká veľmi rýchlo a hlavne nekontrolovateľne.
    Alkoholizmus u mladistvých je téma, pred ktorou sa často zatvárajú oči. Je to vlastne celospoločenský problém, ktorý zanecháva následky na psychike človeka, jeho zdraví, mení morálne hodnoty, postoje k životu a chovanie. Následkom pitia alkoholu u mladých ľudí je násilná trestná činnosť alebo nevhodné chovanie. Opité dospievajúce deti sa často stávajú obeťami sexuálneho násilia. Tieto nápoje taktiež narúšajú vývoj a fungovanie mozgu, spomaľujú rast dievčat a chlapcov.
    Dôvody, prečo dnešná mladá generácia vyhľadáva túto drogu, môžu byť rôzne. U niektorých je to len pre zábavu alebo pre zmenu nálady k lepšiemu a po použití prichádzajú k určitému uvoľneniu. Vzťah k alkoholu môže byť ovplyvnený rôznymi faktormi. Môže ísť o vplyv ľudí, s ktorými sa mladý jedinec stretáva alebo o vplyv jeho rodiny. No ďalším faktorom je napríklad nízka cena a ľahká dostupnosť.
    Alkohol je psychoaktívna látka, ktorá dokáže z tichých, hanblivých jedincov urobiť spoločenského živla bez zábran, preto ho mladiství čoraz viac vyhľadávajú. Takýto jedinec je zrazu zábavnejší, vtipnejší a oveľa viac odviazanejší a nad svojím konaním vôbec nepremýšľa. Toto chovanie sa dá priradiť k prvému štádiu opilosti. V druhom štádiu je opilosť už nebezpečnejšia, kedy už mladý jedinec vykonáva veci, na ktoré by v prvej fáze ani nepomyslel. V treťom štádiu môže viesť k otrave, kde nastáva únava, ospalosť a zvracanie. Často to vedie až k smrti.
    Aby sa predišlo týmto nepríjemnostiam spojených s alkoholom je dôležitá prevencia. Základom je ochrana deti pred kontaktom s alkoholickými nápojmi. Dôležité je, aby deti poznali možné riziká a všetky nebezpečenstvá súvisiace s alkoholom. Treba si pamätať, že alkohol ovláda ľudí a nie ľudia jeho.
 
Miroslav Fedorš, III.A
 

Perly, perličky..

Tobiáš: Máš už darčeky pre Ježiška?
???: Myslíš Ježiško darčeky pre teba?
 
Tobiáš: Plus jeden deň je týždenník alebo mesačník?
 
Roman: Solženicyn napísal svoj román najprv do hlavy až potom riadne.